Druhý věk strojů

Přemýšleli jste někdy o tom, jak obrovský pokrok udělaly technologie během vašeho života? Možná jste si to ještě neuvědomili. Vzpomeňte si, jak vypadal váš první mobil? Kolik jste zaplatili za svůj první počítač, jak byl výkonný a kdy jste ho připojili k internetu? Srovnejte to s cenou vašeho současného stroje, jeho výpočetní silou. Jaká byla rychlost vašeho internetového připojení tehdy, jaká je dnes? Ten pokrok je úžasný, tvoří však jen zlomek z ohromujícího technologického skoku, který právě prožíváme. Andrew McAfee a Erik Brynjolfsson, uznávaní odborníci z MIT, v knize Druhý věk strojů připravili poutavý pohled na právě probíhající tichou revoluci. Poukazují na nesporné klady technologického pokroku, současně však upozorňují na možné důsledky budoucího vývoje, které jsou spíše znepokojivé…

Recenze knihy Druhý věk strojů | Andrew McAfee | Erik Brynjolfsson | Jan Melvil Publishing

Zázračné technologie

Autoři McAfee a Brynjolfsson v první třetině knihy čtenáře seznamují s úžasným pokrokem, který právě zažíváme. Pomocí příkladů z historie demonstrují fakt, že nás další výrazný posun ještě čeká. A že je na co se těšit. Vzpomínáte na film Já, robot? Will Smith zde jezdí ve futuristickém Audi RSQ, které nepotřebuje řidiče. Potkává roboty, kteří nepracují pouze v továrnách, ale pomáhají v domácnostech, jsou součástí každodenního života lidí. Sci-fi, řeknete si. Jistě, ale jen z části. McAfee a Brynjolfsson měli tu možnost projet se autem společnosti Google, které se samo dokáže pohybovat reálným provozem. Projekt Google Chauffeur sice ještě není dokonalý, ale je hmatatelným důkazem toho, že samořiditelná auta již opustila plátna filmů a stránky science fiction románů a stávají se součástí našeho světa. Obdobně je tomu i s roboty. Dnešní roboti se sice nepodobají těm z filmu Já, robot, nejsou zdaleka tak hbití a všestranní, mající vlastní inteligenci. Pomalu se ovšem začínají objevovat průmyslově využitelní roboti, jejichž cena se nepohybuje v astronomických výšinách a kteří dokáží zastat širší paletu úkonů, než jejich specializovaní předchůdci známí z montážních linek v automobilkách.

Budoucnost máte v kapse

Výše uvedené příklady technologií stále čekají na dopracování a masové nasazení, ovšem svůj kousek špičkové technologie má u sebe dnes již každý – chytrý telefon. Vzpomínáte, jaké činnosti jste vykonávali se svým starým a hloupým mobilem? Telefonovali jste, posílali SMS a občas zahráli Hada. A co na chytrém telefonu? Kontrolujete sociální sítě (které jsou sami o sobě obrovským pokrokem promlouvajícím do života lidí), navigujete se na cestách pomocí GPS, fotíte, nahráváte videa, sledujete předpověď počasí,… Ti odvážnější z nás na telefon i promlouvají s očekáváním, že dostanou korektní odpověď. Ano, technologie analýzy hlasu se dostala do takového stádia, že je možné ji reálně využívat. Toto je pouze hrstka příkladů, které naleznete v Druhém věku strojů. Kniha McAfeeho a Brynjolfssona vám otevře oči a dovolí pohlédnout na současný svět jinou perspektivou.

Připraví nás stroje o práci?

Ovšem každá mince má dvě strany, technologický pokrok s sebou může přinést blahobyt, ale také nouzi. Některé technologie zkrátka připraví méně kvalifikované pracovníky, jejichž činnost je složena z algoritmicky popsatelných úkonů, o práci. V minulosti toto již proběhlo (za všechny vyhubené profese uveďme například spojovatelky) a zdá se, že historie se bude opakovat, jen tentokrát v o něco větším měřítku. Autoři však nepřichází pouze s tímto strašákem, který nazývají technologickou nezaměstnaností, ale předkládají také několik kroků, které by měla společnost podniknout, aby se na možné negativní dopady technologického pokroku připravila. Ne ke všem opatřením je zapotřebí participace vlád, některé kroky můžete podniknout vy sami již dnes. Rozvíjejte ty správné schopnosti, studujte ty správné obory. Smyslem není stroje porazit, cílem je umět je využít.

Stojí za přečtení?

Druhý věk strojů představuje knihu, která poutavou formou nabízí vhled do dnešního světa výpočetní techniky a digitálních technologií a jeho vlivu na běžný život a ukazuje směr, kterým se může ubírat. McAfee a Brynjolfsson využívají několika příkladů technologií zítřka, které používáme již dnes, i když některé z nich zmiňují napříč knihou až příliš často. Snaží se tím dokázat, že nás čeká ohromující pokrok a my se na něj musíme připravit. Přečtení této knihy doporučuji nejen technologickým nadšencům, ale každému, koho zajímá svět kolem nás.

Hodnocení: 4/5

Druhý věk strojů: Práce, pokrok a prosperita v éře špičkových technologií

Autoři: Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee
Nakladatelství: Jan Melvil Publishing, s.r.o.
Rok vydání: 2015
Počet stran: 295

Autor

Kalper.eu

Zápisník vášnivého čtenáře, nadšeného filmového diváka se slabostí pro sci-fi žánr. Jsem také velký fanoušek internetu a interaktivní zábavy. Rád v těchto oblastech objevuji a zkouším nové věci a občas o nich něco napíšu.