Paulo Coelho: Nevěra

Paulo Coelho - Nevěra - kniha - recenzePopulární brazilský spisovatel Paulo Coelho v románu Nevěra přichází se sondou do hlubin nevěrné ženské duše. Linda, hrdinka knihy, má ve svých 31 letech všechno – bohatého a milujícího manžela, dvě děti, které jsou pro ni vším, a perspektivní práci v uznávaném ženevském novinovém plátku. Přesto se cítí prázdná, bez cíle, bez lásky. Situace se rapidně mění, když Linda potká Jacoba. Ten v ní zažehne dávno ztracenou vášeň a hrdinka Coelhova románu začíná ztrácet pevnou půdu pod nohama.

Coelho se snaží Lindu vykreslit komplexně, především s ohledem na vnitřní pochody, které se v ní odehrávají. Bohužel, veškerá tato snaha je sabotována hrdinčiným chováním a její interakcí s okolím. Ve chvíli, kdy poprvé potká Jacoba a takřka automaticky před ním padne na kolena a bez okolků začne s felací, celá představa o milující matce a vzorné, i když znuděné, manželce je ta tam. V tu chvíli začíná autor roztáčet spirálu filozofických úvah a vnitřních monologů, které jsou vlastně tím hlavním, co Nevěra nabízí. Samotný příběh a konání hlavní postavy je upozaděno a čtenáři nenabízí velké uspokojení. Když se v některé pasáži zdá, že Coelho začíná splétat zajímavou situaci, která povede k zásadnímu vyhrocení a všichni zúčastnění pocítí tvrdé následky, vše nechá vyprchat, vyznít do ztracena. A znovu roztočí kolovrátek vnitřních promluv a životních „mouder“.

Přes veškerá negativa se Nevěra čte lehce, svižně. Paulo Coelho má svůj specifický styl psaní, čtenáře nepřehlcuje krkolomnými souvětími a text díky tomu příjemně plyne. A ve chvílích, kdy spisovatel přeci jen naznačí nějakou zajímavou zápletku, dokáže příjemně strhnout. Naneštěstí se čtenář žádného příběhového vrcholu nedočká. Vrcholným závěrem celé knihy má být závěrečné moudro, ke kterému Linda dojde a o kterém se nás Paulo Coelho snaží přesvědčit, že je platné pro každého z nás. Nejde však o nic jiného, než o jakousi omluvu, kterou Linda nalezla pro své chování. Omluvu, která hrdince tohoto románu umožnila bez výčitek svědomí akceptovat svou nevěru.

Po příběhové stránce je Nevěra velice mělkým dílem a nejsem si ani příliš jistý, zda zaujme skalní fanoušky Paula Coelha. Jako víkendová jednohubka však svoji úlohu splní. Zabaví, ale po dočtení si na ní ani nevzpomenete.

Hodnocení: 2/5

Nevěra
Autor: Paulo Coelho
Nakladatelství: Argo
Rok vydání: 2014
Počet stran: 232

Autor

Petr Kadlec

Vášnivý čtenář a nadšený filmový divák se slabostí pro sci-fi žánr. Jsem také velký fanoušek internetu a interaktivní zábavy. Rád v těchto oblastech objevuji a zkouším nové věci a občas o nich něco napíšu.