Recenze: Game Industry 2

Knih o herním průmyslu v českém jazyce bychom napočítali velice poskrovnu. O to víc potěší existence titulu Game Industry od Jana Jirkovského, který již podruhé dal dohromady významné osobnosti české herní scény a připravil pro nás vydatnou porci článků dotýkajících se herní branže.

Recenze: Game Industry 2
Game Industry 2

Pokud vás první díl Game Industry minul, nemusíte se ničeho děsit. Dvojka je pokračováním, které znalost předchozího dílu rozhodně nevyžaduje. Ve své podstatě totiž nejde o knihy, které byste museli přečíst od A do Z. Každý, kdo se o herní odvětví zábavního průmyslu jakýmkoliv způsobem zajímá, zde nalezne něco pro sebe. Jde totiž o sbírky článků od různých autorů, které vzájemně spojuje společné téma – hry.

Osobnosti české herní scény

Na Game Industry 2 se podílelo sedmnáct autorů, jejichž stručnou biografii naleznete na prvních stranách knihy. Jsou mezi nimi jak všeobecně známé osobnosti (jako Martin Bach, Michal Rybka či Dan Vávra), tak i odborníci známí spíše užšímu spektru obecenstva. Všichni mají ovšem jedno společné – své práci rozumí a čtenářům umožňují pohlédnout na hry z různých perspektiv.

Různorodost témat v knize obsažených přímo vybízí k listování. Sám Jan Jirkovský vyzývá k přeskakování kapitol či dokonce jejich úplnému vynechání, v závislosti na oblasti zájmů čtenáře. Má to svůj smysl. Herní průmysl, stejně jako kterýkoliv jiný, zahrnuje celou řadu činností a ne všechny z nich nutně musí čtenáře zajímat.

Disciplíny herního vývoje

Úvod knihy se zaměřuje na obecné rysy herního průmyslu. Jan Jirkovský v prvním článku radí, jak postupovat při vývoji vlastní hry, co si osvojit a čeho se vyvarovat. Větší část textu se pak věnuje jednotlivým profesím a požadavkům na uchazeče o tyto pozice v herních studiích. Na to pak navazuje Martin Zavřel, který upozorňuje na negativa spojená s prací v herní branži.

Další témata v knize bychom pak mohli rozdělit na technickou a netechnickou část. Pro technicky založené jedince je tu například článek o programování, ve kterém se dozví jaké jsou zásadní rozdíly mezi programováním klasických aplikací a her. Začínajícímu programátorovi poví, na co se připravit a jakými znalostmi se vybavit. Kniha také poradí, jak se stát testerem a co takováto práce obnáší. Stejně tak se dozvíte spoustu informací o práci herního designéra. V oné méně technické části jsou rozebrána témata jako marketing,  digitální distribuce, zabrousíte také do historie a v neposlední řadě zjistíte, jaké jsou souvislosti mezi náboženstvím a počítačovými hrami. Kompletní seznam článků naleznete níže.

Studnice informací a odkazů

Game Industry 2 se čte opravdu dobře. Přispívá k tomu fakt, že si čtenář může jednotlivé kapitoly seřadit podle svého a knihou tak projde od toho, co ho zajímá nejvíce, až po to, k čemu ho zvědavost dovede později. Kniha nepředpokládá, že ji čte expert na dané téma, a tak je do jisté míry přístupná i lidem, kteří se o existenci nějakého herního průmyslu dozvěděli teprve včera. Pokud vás některé z témat zaujme natolik, že se budete chtít ponořit hlouběji, nabízí autoři Game Industry 2 celou řadu užitečných odkazů, pod kterými naleznete více vytoužených informací. Jediné, co mohu knize vytknout je, že některé texty (především ty technické) mohou být pro některé čtenáře hůře stravitelné. Ale jak jsem podotkl výše, kniha je koncipována tak, že lze jednotlivé kapitoly s klidným svědomím přeskočit a třeba se k nim už nevracet.

Hodnocení

Game Industry 2 se také může pochlubit příjemným zpracováním. Obálka je velice povedená a kniha samotná je natištěna na kvalitním papíru. Jako perlička na závěr je posledních sedm stran, kde se nachází obrázky k tématu Martina Bacha „Historie českých a slovenských her a týmů“, na křídovém papíře, na kterém screenshoty krásně vynikly.

Game Industry 2 doporučuji každému, kdo se o herní průmysl zajímá. Ať už jako fanoušek her nebo jako jejich tvůrce – nezávislý vývojář. Dozvíte se spoustu nového a zajímavého, o čem jste třeba v souvislosti s hrami dosud neměli tušení.

Hodnocení: 80%

Game Industry 2

Autor: Jan Jirkovský a kolektiv autorů
Nakladatelství: D.A.M.O.
Rok vydání: 2012
Počet stran: 240


Seznam článků

  • Jan Jirkovský: Vývoj her a práce v herním průmyslu
  • Martin Zavřel: Opomíjené aspekty vývoje her
  • Petr Minařík: Krása programování her
  • Petr Smílek: Herní 3D engine a moderní grafické technologie
  • Štěpán Kment: Animace a motion capture
  • Martin Procházka: HTML5 a multiplatformní technologie
  • Ondřej Sýkora: Pathfinding aneb hledání cest
  • Michal Roch: Způsoby a úskalí testování her
  • Daniel Vávra: Práce herního designéra
  • Jarek Kolář: Videohry a vyprávění
  • Jarek Kolář: Jak psát interaktivní dialog?
  • Ondřej Hrabec: Flow a typologie hráčů
  • Jiří Zlatohlávek: Gamification
  • Jaroslav Faltus: 15 pravd o herním marketingu
  • Jan Jirkovský: Digitální distribuce
  • Zuzana Kostićová: Náboženství a počítačové hry
  • Jakub Těšínský: Historie hraní deskových her
  • Michal Rybka: Historie grafického hardware
  • Martin Bach: Historie českých a slovenských her a týmů

Autor

Kalper.eu

Zápisník vášnivého čtenáře, nadšeného filmového diváka se slabostí pro sci-fi žánr. Jsem také velký fanoušek internetu a interaktivní zábavy. Rád v těchto oblastech objevuji a zkouším nové věci a občas o nich něco napíšu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *